Donderdag - Reisverslag uit Wageningen, Nederland van Joop Jansen - WaarBenJij.nu Donderdag - Reisverslag uit Wageningen, Nederland van Joop Jansen - WaarBenJij.nu

Donderdag

Blijf op de hoogte en volg Joop

24 Augustus 2012 | Nederland, Wageningen

Donderdag,
Joe:
Vandaag eens TdF tocht, maar zelf een tochtje bedacht. Eerst de Tourmalet en daarna Col d'Aspin.dat was in een woord: Heerlijk!
De Malet hadden we al gereden, maar nu ging het andersom. Ook niet verkeerd, maar die van gisteren was beter. Wat een berg, zeg...........
Hierna de Aspin op, niet zo hoog, maar niet minder leuk. Zeker niet. Ook hier weer de inmiddels bekende schapen, ezels en paarden. Uitkijken geblazen. Boven op de berg de route naar Lourdes ingetiept, maar zelf toch eerst aan de andere kant er vanaf. Als je er toch bent moet je dat ook gedaan hebben, nietwaar? Gedacht dat de Garmin (is de navigatie) hierna de weg wel weer zou oppakken. Dat gebeurde dus niet, want we waren bijna in Spanje aangekomen.
En ik had natuurlijk mijn paspoort in een andere jas laten zitten. Oh ja, nog vergeten; we zouden weer naar de zelfde camping terug gaan en daarom reden we zonder de zijkoffers en ik zonder aanhanger. Daarom de pas niet bij me. Ook het kentekenbewijs van de motor zat in die jas.......niet handig.
Maar goed, weer de Aspin op. Van deze kant kat ziet het er weer heel anders uit. In de verte en hoogte op een scherpe kam tussen 2 toppen zie ej de campers staan en je weet dat e daar naar toe moet. Heel apart en voor ons niet erg, maar voor de TdF fietsers met dat soms best frusterend zijn.
Nog niet genoemd, maar er staan nog heel veel namen op het wegdek van de TdF. We weten dan zeker dat we goed zitten.
Vanavond bij terugkomst even naar het dorpje gelopen en daar een maaltijdje en een biertje genuttigd. Erik eerst een Picard, eindelijk.
Maar we waren nog weer op de Aspin en inmiddels af boven. Ik stopte voor wat fotos en Erik reed door. Er gebeurde hier iets en dat zal de 'Mass' hieronder zelf vertellen.
Uiteindelijk zijn we toch ook nog in Lourdes geweest vandaag en helaas niet bij Maria.

De Mass:
Om maar direct met de motor het dal invallen: wij scheuren naar beneden, ik deze ene keer voorop. Lekker tempo. Moet ik voor een bocht remmen. En doet mijn achterrem niets meer. Voor de niet motorrijders: de achterrem gebruik zelden tot nooit. Bij een afdaling rem je op de motor en de voorrem, maar toch. Een heel speciaal gevoel. Ff met Joop gecommuniceerd en verder in een rustig tempo naar beneden. Daar eerst zelf gekeken en tot de conclusie gekomen dat ik hetzelfde had als Joop vorig jaar: lucht in het rem systeem.dus remvloeistof vervangen. Nou dan ken je Frankrijk nog niet. 80km verder en 6 garages verder is er het mirakel van Frankrijk. In een buitenwijkje van een stadje heeft een man zijn garage uit/ omgebouwd en daar heeft hij een BMW garage. Het blijkt de mecanicien van de motoren die met de ToerDeFrance meerijden. Hij is al26x meegeweest. Die keek, keek nog eens en wist wat te doen. In 1 van de vorige garages had een " monteur" de vloeistof al vervangen; zonder succes. De BMW man pakt een fles met slangetje, haalt de lucht uit het ABSsysteem en daarna bij de rem blokjes en klaar. Je kunt het of niet. Wij kunnen het nu ook. Na nog ff babbelen hij in engelse liedjes opgedaan engels en wij in amateur frans en engels. Ik hoefde nix te betalen. Geweldige kerel. Ik ga hem thuis nog ff een kaartje sturen als dank. 
Al met al kostte ons dit de hele middag. Ik heb vreselijk gebaald. Dacht dat het weer een miljoen zou kosten. Vanuit die garage moesten we terug naar de camping, leidde de Garmin ons toch nog over Lourdes. We hadden het zo heet en het end in de bek, dat we naar een Super Marche zijn gereden drinken en broodjes gekocht en toen razendsnel terug. Om 20 uur bij de tent. Gauw wat eten en hup naar bed. Col d'Aspin, jou vergeet ik niet meer. In gedachten wel Maria gegroet. 

  • 24 Augustus 2012 - 15:02

    Judith :

    En wie denk je die jullie bij die laatste garage heeft doen uitkomen??? Justem, de HM Maria!! Ze zal wel gedacht hebben; als Mohammed niet naar de berg komt... Dus die groet zal ze wel leuk gevonden hebben Erik.

    Gelukkig goed afgelopen, vooral op het vlak van pleisters plakken en dan ook nog in de portemonnee. Kon je je gelukkig nog een picard veroorloven! (Wat is dat toch?! Eend? Of stukje vlees van Jean Luc?)

    Have fun verder, het klinkt goed allemaal!!!!

  • 24 Augustus 2012 - 15:24

    Erik:

    Ricard is een heerlijke aperitief die smaakt als turkse raki, tis een annissette, ook wel pastoche volgens mij. Als je er water bij doet wordt ie wit, met een ijsblokje. Maria heeft ons goed geholpen. We gaan na een digitale lunch nu weer rijden. Een groeterik

  • 24 Augustus 2012 - 15:24

    Erik:

    Ricard is een heerlijke aperitief die smaakt als turkse raki, tis een annissette, ook wel pastoche volgens mij. Als je er water bij doet wordt ie wit, met een ijsblokje. Maria heeft ons goed geholpen. We gaan na een digitale lunch nu weer rijden. Een groeterik

  • 24 Augustus 2012 - 19:44

    Willie:

    Kijk Mass, dat vind ik nou erg lekker. . .lijkt me beter smaken dan de assbach uralt. . ik ga eens kijken bij de Gall!
    Leuk om jullie berichte te lezen, ik lees ze met veel plezier!
    Ik vind het knap van jullie om na de lange tour ook nog een heel verhaal op te schrijven.
    Ik weet uit ervaring, na de lange wandeltochten met Erik in Duitsland en het Pieterpad dat ik daar de puf niet meer voor had!!
    Hoe ziet een digitale lunch er nu uit! Ik kan hem niet visualiseren!

    Tot snel meer. . .

    Kuzz van mij voor jullie. .. .

  • 24 Augustus 2012 - 21:54

    Je LYvje:

    Wat een verhaal weer!
    Toeval bestaat niet, Maria vast wel, dat jullie uitgerekend bij een TdF mecanicien uitkomen! Geweldig!
    Dat had je niet beleefd zonder die achterremmen, Erik! Elk nadeel heb z'n voordeel...

    Wilski, sinds ons tripje weet ik heel goed hoe een digitale lunch eruit ziet: allemaal Ipads&Smartphones en ook nog wat eten en drinken. :-)

    Toedeloe!!!! Boel liefs xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxenz

  • 24 Augustus 2012 - 22:09

    Je LYvje:

    Ik heb jullie net op foto's aldaar gezien (via WA); wat zien jullie er, behalve bloothoofdig, relaxt uit!!!!
    Super!
    Hug (op z'n Frans)!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Wageningen

Joop

Actief sinds 09 Juli 2011
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 17092

Voorgaande reizen:

06 Juni 2014 - 29 Juni 2014

USA 2014

29 Mei 2014 - 01 Juni 2014

MC Rode Brigade 2014

18 Augustus 2012 - 30 Augustus 2012

TdF Pyreneeën-Alpen 2012

12 Augustus 2011 - 19 Augustus 2011

Duitsland - Zwarte Woud - Triberg

Landen bezocht: